A leggyakrabban feltett kérdések és válaszok listája
Ezúton tájékoztatjuk Önt, hogy a Phare tendereztetési eljárásokat szabályozó “Gyakorlati Útmutató a Phare, Ispa és Sapard szerződéses eljárásokhoz” című kézikönyv 6.3.4 pontja szerint
“A pályázók lényegi kérdéseiket írásban nyújthatják be legkésőbb a beadási határidőt megelőző 21 nappal.”
E határidő lejárta után kérdéseiket nem áll módunkban fogadni.
Ha a szervezet bejegyzése 2000. január 1. előtt megtörtént és a pályázat benyújtásakor az érvényes alapító okiratokban szereplő célkitűzések összhangban vannak a pályázatban szereplő tevékenységekkel a pályázat támogatható. Tehát csak az alapító okirat bejegyzésére vonatkozik a 2000. január 1. a célok módosítása később is történhetett.
Pályázó nem lehet, de partneri együttműködés keretében benyújtott pályázatban, a pályázó partnereként
részt vehet. (Pályázati útmutató, 2.1.2, 8. o)
Igen, beadhat. Ekkor azonban a két célcsoportra két külön pályázatot kell benyújtania. Ugyanakkor a
pályázók önállóan, vagy mint partneri együttműködés fő pályázói célcsoportonként maximum egy pályázatot nyújthatnak be.
(Pályázati útmutató 2.1.3, 13.o)
A Pályázati útmutató 2.1.2 fejezetének utolsó pontja szerint "a pályázó, azaz a partnerséget vezető
szervezet, valamint a foglalkoztatást vállaló partner szervezet lesz - a támogatás odaítélése esetén - a
("kedvezményezett" és felelős) szerződő fél". A foglalkoztatást vállaló partner szervezet tehát szerződéses kapcsolatba
kerül a Szerződő Hatósággal. A projekt megvalósítása szükségessé teheti, hogy a partnerek egymással is megállapodást
kössenek, de ez nem szükséges feltétele a pályázat benyújtásának.
Kisebb ingatlan átalakítások, felújítások költségei - ha azok “fogyatékosok munkahelyeinek
akadálymentesítéséhez vagy alkalmassá tételéhez” szükségesek - megengedett költségeknek minősülnek.
(Pályázati útmutató, 2.1.4, 14.o)
A pályázónak a saját hozzájárulás fedezetéről a pályázat benyújtásakor nem szükséges igazolást adnia.
A nyertes pályázóknak azonban a szerződéskötést megelőzően hitelt érdemlően igazolniuk kell a saját erő rendelkezésre
állását.
A főpályázó civil szervezet által biztosított 10% saját erő természetbeni hozzájárulás is lehet;
eszközvásárlás vagy beruházás esetén azonban az eszköz értékének 10%-át kitevő önerőt pénzben kell biztosítania. Profitorientált kis- és középvállalkozások, mint munkáltatók részére történő eszközbeszerzés esetén a
szükséges önerőt pénzben kell rendelkezésre bocsátani.
Az önrész nem származhat a projekt bevételéből.
A Pályázati útmutató az Európai Közösséget és a Munkaerőpiaci Alap foglalkoztatási alaprészét zárja ki,
mint az önerő lehetséges forrását. Minden ezektől különböző forrást megenged. Ezen források rendelkezésre állását a
pályázónak a szerződéskötésig hitelt érdemlően igazolnia kell.
Ha a résztvevők nincsenek regisztrálva a Munkaügyi Központ rendszerében, akkor nyilatkozatot kell
tenniük arról, hogy nem rendelkeznek munkaviszonnyal.
A program keretében megvalósuló képzés támogatott képzés. A program részvevőinek a képzés ideje alatt
képzési támogatás fizethető, ösztöndíj azonban nem.
Ilyen normát a tenderanyag nem határoz meg. Általános feltétel azonban, hogy a különböző költségelemek
csak akkor minősülnek elfogadhatónak, ha azok nélkülözhetetlenek a projekt végrehajtásához, és összhangban állnak a józan
pénzügyi gazdálkodás elveivel, különös tekintettel a megfelelő minőség és a költség-hatékonyság elveire. (lásd Pályázati
útmutató 2.1.4)
A program célkitűzése a célcsoportok foglalkoztathatóságának növelése, illetve tartós
munkanélküliségének csökkentése. Ez a célkitűzés komplex projekteken keresztül valósulhat meg, amelyek súlyt helyeznek a
résztvevők szakma-orientációjára, motiválására, és helyi igényeket kielégítő képzést-foglalkoztatást adnak, így nyújtva
lehetőséget a munkaerőpiacra való végleges visszatérésre. A pályázónak törekedni kell arra, hogy a résztvevők felkészítése,
motiválása kellő mértékben megalapozza mind a képzési, mind a foglalkoztatási fázis sikeres végrehajtását. A pályázati
feltételek szerint a résztvevők számának csökkenése csak vis mayor esetén elfogadható (Pályázati útmutató 2.1.3, 10. o)
A projektmenedzsment a projekt teljes időszaka alatt végzi munkáját. A szakmai képzés befejezése nem jelenti a projekt befejezését, hiszen számos tevékenység még ezután is folytatódik.
Erről a foglalkoztatási törvény, különösen annak 14. §-a rendelkezik. A képzés és foglalkoztatás együttes költségeire megpályázható összegnek legalább a projekt költségvetés 40%-át kell kitennie. Ezen belül a képzés költségeire igényelt összeget a pályázó határozza meg. E költségvetési tétel meghatározásánál szerepet játszhat a képzés tartalma, a képzés végén megszerezhető szakképesítés, bizonyítvány, az, hogy tartalmaz-e a költségtétel felzárkóztatást, nyomon követést, tananyag-fejlesztést.
A projekt során beszerzett eszközök lehetséges tulajdonosai a támogatási szerződés
aláírói/kedvezményezettjei. Eszerint vagy a főpályázó non-profit szervezet, vagy a foglalkoztatást vállaló profitorientált partnerek valamelyikének tulajdonába kerül a kérdéses eszköz.
Amennyiben az eszköz a főpályázó non-profit szervezet tulajdona lesz, az eszköz/beruházás értékének 90%-a finanszírozható támogatásból. Ebben az esetben a non-profit szervezet haszonkölcsön szerződés útján bocsáthatja a munkáltatóként részt vevő profitérdekelt cég rendelkezésére az eszközt.
Non-profit főpályázó tulajdonába kerülő eszközök esetén:
Eszköz értéke |
Támogatás |
Önerő (pénzben) |
|
1., 2. és 3. célcsoport |
10.000 |
9.000 |
1.000 |
Ha az eszköz a projektben munkáltatóként részt vevő profitérdekelt szervezet tulajdona lesz, akkor az eszköz árának 25%-a finanszírozható támogatásból, kivéve, ha adott eszköz/beruházás a harmadik célcsoport (fogyatékkal élők) munkahelyének alkalmassá tételét és foglalkoztatását szolgálja, mely esetben az eszköz árának 90%-a finanszírozható támogatásból.
Profitérdekelt munkáltató tulajdonába kerülő eszközök esetén:
Eszköz értéke |
Támogatás |
Önerő (pénzben) |
|
1. célcsoport |
10.000 |
2.500 |
7.500 |
2. célcsoport |
10.000 |
2.500 |
7.500 |
3. célcsoport* |
10.000 |
9.000 |
1.000 |
* amennyiben az eszközvásárlás/beruházás a fogyatékkal élők munkahelyének alkalmassá tételét és foglalkoztatását szolgálja (ha ez nem teljesül, az 1-es és 2-es célcsoportra vonatkozóak tekintendők érvényesnek)
A pályázati feltételek a projektidőszak alatt minimum 12 hónap, utána 6 hónap foglalkoztatást írnak elő, tehát a munkáltatónak legalább 18 hónap időtartamú munkaszerződést kell kötnie a résztvevőkkel. Az együttműködő partnerek megegyezése alapján több megoldás is elfogadható a gyakorlati képzés és a foglalkoztatás kombinációját illetően. A munkaidő beosztásának tekintetében a Munka Törvénykönyve rendelkezik.
rovatok közötti átcsoportosítás a program során nem haladhatja meg az adott
költségvetési rovat 10 %-át. Az adott költségvetési rovat alatt azt értjük
ahonnan átcsoportosítunk vagy ahova átcsoportosítunk vagy mindkettőre
vonatkozik a 10%-os korlát?
A költségvetési sorok közötti átcsoportosításra vonatkozó limit mindkét
érintett sorra érvényes; adott soron bekövetkező növekedés vagy csökkenés
nem haladhatja meg a rovat eredeti összegének 10%-át.
Amennyiben szervezetük kiemelten közhasznú társaság (mint ilyen, a közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény hatálya alá tartozik), ezzel eleget tesz a Pályázati útmutató 2.1.1 pontjában a pályázó szervezet típusára vonatkozó feltételnek. Ha szervezetük megfelel az ugyanott részletezett többi feltételnek is, lehetnek fő pályázók.
A projektek végrehajtása Magyarországon történik, a célcsoportok képzését és foglalkoztatását a program célrégióinak (Észak-Magyarország, Észak-Alföld és Dél-Alföld) egyikében kell megvalósítani (Pályázati Útmutató 10.o). A fenti célrégiókon kívül végzett tevékenységeket nem támogat a program.
A célcsoport képzéséhez és a foglalkoztatásához kapcsolódó eszközbeszerzés (beruházás) költségei megengedettek, amennyiben ezen eszközök a projekt végrehajtásához nélkülözhetetlenek. (Pályázati útmutató 2.1.4, 13.o)
A Pályázati útmutató 2.1.3 pontja (10. o.) meghatározza a tevékenységek földrajzi behatárolását. Eszerint a célcsoportok képzését és foglalkoztatását a program célrégióinak egyikében kell megvalósítani.
Amennyiben eleget tesz a Pályázati Útmutató feltételeinek, különös tekintettel annak 2.1.1 pontjában foglaltakra, és a tervezett projekt megfelel a 2.1.3 pontban szereplő feltételeknek, a szervezet lehet fő pályázó.
Fontos, hogy a pályázónak tényleges felelősséget és aktív közreműködést kell vállalnia a projekt lebonyolításában; pusztán közvetítő szerepet nem tölthet be (Pályázati Útmutató, 2.1.1, 7.o).
Az útmutató 1.3 pontja (5. o.) meghatározza, hogy az önrész nem származhat a Munkaerőpiaci Alap foglalkoztatási alaprészéből. Mivel a Munkaügyi Központ bértámogatása is onnan származik, ezért ez a forrás nem képezheti az önrészt.
Igen. A pályázati feltételek a pályázók és a partnerek vonatkozásában is kikötik a 2000. január 1. előtti bírósági bejegyzést.
A program ütemezése bizonyos esetekben feltételezi ezt a párhuzamosságot.
A kedvezményezettek további élete szempontjából jobb, ha - teljes foglalkoztatás formájában - minél hamarabb munkába állnak. A munkavállaló és a munkáltató közötti jogviszony tartalmát a tenderkiírásban nem kívántuk részletesen szabályozni, így arra az egyébként érvényes jogszabályok vonatkoznak.
A költségvetést euróban kell megadni és a szerződést is euróban kötjük, de a támogatás forintban kerül folyósításra. Az átváltási arányt jogszabály határozza meg. Jelenleg az átutalás napján érvényes árfolyamon történik az átváltás.
A költségvetés összeállításához javasolt árfolyam 250 forint/euró.
Az árfolyamveszteség kockázatát a támogatott viseli. Az elnyert támogatásból árfolyamveszteség nem finanszírozható.
A tekintetben, hogy ki minősül “fogyatékkal élőnek”, a Fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségéről szóló 1998. évi XXVI. Tv. 4.§-ban foglaltak tekinthetőek irányadónak. E szerint fogyatékos személy az, “aki érzékszervi-, így különösen látás-, hallásszervi, mozgásszervi, értelmi képességeit jelentős mértékben vagy egyáltalán nem birtokolja, illetőleg a kommunikációjában számottevően korlátozott, és ez számára tartós hátrányt jelent a társadalmi életben való aktív részvétel során”. Amennyiben a tervezett résztvevők a megfelelnek a fenti törvény definíciójának, beletartoznak a fogyatékkal élők célcsoportjába.
E tekintetben a foglalkozás-egészségügyi vélemény az irányadó.
A program elsősorban olyan fogyatékos személyek munkaerőpiaci (re)integrációját támogatja, akik nem rendelkeznek igazolható munkaviszonnyal, vagy munkavállalási és munkahelymegtartási esélyeik testi vagy értelmi károsodás miatt csökkennek. A támogatott projekteknek képzési és foglalkoztatási szakaszt egyaránt tartalmazniuk kell.
Ha a működési forma megfelel a pályázati útmutató 2.1.1 pontja alatt felsorolt valamelyik szervezeti formának, akkor természetesen lehet főpályázó.
Phare ország- vagy EU tagállam-beli szervezet partnerként részt vehet a projektben, amennyiben rendelkezik az Országos Képzési és Vizsgaközpont (OKÉV) iskolarendszeren kívüli szakképzést végző szervezetek számára kiállított tanúsítványával. (A pályázati útmutató elkészítésekor ezt a tanúsítványt még a Megyei Munkaügyi Központok adták ki).
tervezni?
Amennyiben a pályázó szervezet jogosult ÁFA visszaigénylésére, a költségvetésben kizárólag nettó összegeket számolhat el.
Ha a pályázó nem jogosult ÁFA visszaigénylésére, a költségvetésbe ÁFÁ-val növelt összegek is beállíthatóak, de csak az önrészből és a Munkaerőpiaci Alapból származó összeg erejéig. (Ez esetben a Phare forrásból származó rész (a teljes költségvetés 50%-a) nem tartalmazhat ÁFÁ-t.)
A személyi jellegű költségeket (munkabér, megbízási díj, járulékok) a résztvevő személyekre lebontva kell beállítani a költségvetésbe.
A projekt végrehajtásában közreműködő foglalkoztató szervezet nyilatkozatban vállalja, hogy a célcsoport tagjait a projekt keretei között legalább 12 hónapig, a projekt lezárulását követően pedig még minimum 6 hónapig foglalkoztatja. Ez időszak alatt a projekt az önfoglalkoztatóvá válást nem támogatja.
Lehet. Ebben az esetben azt kell figyelembe venni, hogy maximum 5 munkáltató kapcsolódhat be a projektbe (Útmutató 2.1.2, 8. o.). A Pályázati Útmutató nem tartalmaz olyan megkötést, hogy a munkáltatóknak azonos szakmában kell foglalkoztatniuk a résztvevőket, tehát a célcsoporton belül többféle képzés is elképzelhető.
A költségvetés idézett során (1.7 Partneri együttműködés költségei) csak olyan szolgáltatások és beszerzések költsége számolható el, melyek ellenértékét a főpályázó szerződés alapján, számlával igazolhatóan kifizeti a beszállítónak, és amelyek egyértelműen a partneri együttműködéshez kötődnek.
A vonatkozó törvényi keretek között (lásd az 1993. évi LXXIX törvény rendelkezéseit) a partnerek megegyezésének tárgya, hogy ki legyen a célcsoport munkáltatója.
támogatás" pontosan mit takar?
Képzési támogatás a célcsoport tagjainak fizethető, de csak a képzés ideje alatt.
Konzorcium tagja lehet bármely olyan szervezet, amely megfelel a pályázati útmutató 2.1.2 pontjában (7-9. o.) megfogalmazott feltételeknek.
Egy pályázaton belül pályázható meg a projekt költségvetés 90%-a, a forrás megkülönböztetése nélkül.